пʼятниця, 20 листопада 2015 р.

Вчення Православної церкви про чини ангелів, їх імена і служіння.


Чини Ангельські розподіляються на три ієрархії - вищу, середню й нижчу. Кожну ієрархію становлять три чини. У вищу ієрархію входять: Серафіми, Херувими й Престоли. Ближче всіх до Пресвятої Трійці предстоять шестикрилі Серафіми (Полум'яніючі, Вогненні) (Іс. 6, 2). Вони полум'яніють любов'ю до Бога й інших спонукають до неї.
Після Серафимів Господу предстоять багатоокі Херувими (Бут. 3, 24). Їхнє ім'я значить: вилив премудрості, просвіта, тому що через них, що сяють світлом Богопізнання й розуміння таїн Божих, подається премудрість і просвіта для щирого Богопізнання.
За Херувимами - предстоять Богоносні по благодаті, даній їм для служіння, Престоли (Кол. 1, 16), таємниче й незбагненно носять Бога. Вони служать правосуддю Божому.
Середню Ангельську ієрархію становлять три чини: Господства, Сили й Власті.
Господства (Кол. 1, 16) володарюють над наступними чинами Ангелів. Вони наставляють поставлених від Бога земних володарів до мудрого керування. Господства вчать володіти почуттями, приборкувати гріховні прагнення, поневолювати плоть духові, панувати над своєю волею, перемагати спокуси.
Сили (1 Пет. 3, 22) виконують волю Божу. Вони творять чудеса й подають благодать чудотворення та прозорливості угодникам Божим. Сили допомагають людям у несенні послухів, зміцнюють у терпінні, дарують духовну міць і мужність.
Власті (1 Пет. 3, 22; Кол. 1, 16) мають владу приборкувати силу диявола. Вони відбивають від людей бісівські спокуси, утверджують подвижників, оберігають їх, допомагають людям у боротьбі зі злими думками.
У нижчу ієрархію входять три чини: Начала, Архангели й Ангели.
Начала (Кол. 1, 16) начальствують над нижчими ангелами, направляючи їх до виконання Божественних повелінь. Їм доручено управляти всесвітом, охороняти країни, народи, племена. Начала наставляють людей віддавати кожному честь, що личить його званню. Навчають начальників виконувати посадові обов'язки не заради особистої слави й вигоди, а заради честі Божої і користі ближніх.
Архангели (1 Сол. 4, 16) благовістять про велике і преславне, відкривають таємниці віри, пророцтва й розуміння волі Божої, зміцнюють у людях святу віру, просвіщаючи їхній розум світлом Святого Євангелія.
Ангели (1 Пет. 3, 22) найбільш близькі до людей. Вони звіщають намір Божий, наставляють людей до доброчесного й святого життя. Вони духовно і невидимо оберігають віруючих, утримують від падінь, підіймають занепалих духом, ніколи не залишають нас і завжди готові допомогти, якщо ми побажаємо.
Всі чини Небесних Сил носять загальну назву Ангелів - по суті свого служіння. Господь відкриває Свою волю вищим Ангелам, а вони, у свою чергу, просвіщають інших.
Над всіма дев'ятьма чинами поставлений Господом святий Архістратиг Михаїл (ім'я його в перекладі з єврейського - "хто як Бог") - вірний служитель Божий, тому що він скинув із Неба денницю, який загордився, разом з іншими падшими духами. А до інших Ангельських Сил він викликнув: "Будьмо уважні! Станьмо добре перед Творцем нашим і не думаймо невгодного Богові!" По Церковному переказу, відображеному в службі Архістратигу Михаїлу, він брав участь у багатьох старозавітних подіях. Під час виходу ізраїльтян з Єгипту він передував їм у вигляді стовпа хмарного вдень і стовпа вогненного вночі. Через нього з'явилася Сила Господня, що знищила єгиптян і фараона, що переслідували ізраїльтян. Архістратиг Михаїл захищав Ізраїль у всіх нещастях.
Він з'явився Ісусові Навину й відкрив волю Господа на взяття Єрихону (Нав. 5, 13 - 16). Сила великого Архістратига Божого з'явилася в знищенні 185 тисяч воїнів Ассірійського царя Сеннахірима (4 Цар. 19, 35), у поразці нечестивого вождя Антиохового Іліодора та й в огородженні від вогню трьох святих отроків - Ананії, Азарії й Мисаїла, кинутих у піч на спалення за відмову поклонитися ідолові .(Дан. 3, 92 - 95).
З волі Божої, Архістратиг переніс пророка Авакума з Іудеї у Вавилон, щоб дати їжу Даниїлу, що був у рів з левами кинутий (кондак акафіста, 8).
Архангел Михаїл заборонив дияволу виявити іудеям тіло святого пророка Мойсея для обожнення (Іуд. 1, 9).
Святий Архангел Михаїл виявив свою силу, коли він чудесно врятував отрока, кинутого грабіжниками в море з каменем на шиї поблизу берегів Афону (Афонський Патерик).
Зі Священного Писання й Священного Переказу відомі також Архангели: Гавриїл - міць (сила) Божа, провісник і служитель Божественної всемогутності (Дан. 8, 16; Лк. 1, 26); Рафаїл - лікування Боже, цілитель людських недугів (Тов. 3, 16; Тов. 12, 15); Уріїл - вогонь або світло Боже, просвітитель (3 Езд. 5, 20); Селафіїл - молитовник Божий, що спонукає до молитви (3 Езд. 5, 16); Ієгудіїл - що славить Бога, зміцнює тружденних на славу Господню й клопоче про воздаяння їм за подвиги; Варахіїл - роздаватель благословення Божого за добрі справи, що просить людям милості Божої; Ієреміїл - піднесення до Бога (3 Езд. 4, 36).
На іконах Архангели зображуються відповідно до роду їхнього служіння:
Михаїл - топче ногами диявола, у лівій руці тримає зелену фінікову галузку, у правій - спис із білою корогвою (іноді полум'яний меч), на якій зображений червлений хрест.
Гавриїл - з райською галуззю, принесеною ним Пресвятій Діві, або із запаленим смолоскипом у правій руці й дзеркалом з яспису - у лівій.
Рафаїл - тримає посудину із цілющими зіллями в лівій руці, а правою веде Товію, що несе рибу.
Уріїл - у піднятій правій руці - оголений меч на рівні грудей, в опущеній лівій руці - "полум’я вогненне".
Селафіїл - у молитовному положенні, що дивиться вниз, руки складені на груди.
Ієгудіїл - у правій руці тримає золотий вінець, у лівій - бич із трьох червоних (або чорних) вервій.
Варахіїл - на його одязі безліч рожевих квітів.
Ієреміїл - тримає в руці терези (вагу).

Ангели – створіння духовні, і хоч у них нічого не болить і вони не старіють, однак люди мають перед ними ту перевагу, що ангели не причащаються, бо не можуть…
Свято Трьох Архангелів постало в нашому літургійному календарі теж зовсім недавно, після реформи 1969 року. До цього кожен з них мав своє осібне свято: Михаїл – власне, 29 вересня, Гавриїл – 24 березня і Рафаїл – 24 жовтня.
Михаїл, у християнській традиції, це найстарший і найважливіший серед ангелів. Апостол Йоан про нього написав в Одкровенні, що Михаїл стоїть на чолі ангелів, які воюють проти «дракона» – ворога, змія, сатани. Саме ім’я Михаїла, як багато хто знає, означає «Хто як Бог» (Мі Ка Ель). За давньою легендою, він отримав це ім’я, бо саме з таким вигуком кинувся супроти Люцифера, який не побажав визнати владу Бога.
Архангел Михаїл вважається ангелом справедливості й суду, благодаті й помилування. Апокрифічні книги навіть називають його другою після самого Бога важливою особою. Він – виконавець Божих планів щодо землі, людства та Ізраїля. Він – ангел Божого суду, але також ангел помилування. Як praepositus paradisi він зважуватиме душі в день Останнього Суду. Вшановуваний як захисник Божого люду, й тому Церква – спадкоємиця Ізраїля – називає його своїм опікуном. Папа Лев ХІІІ склав спеціальну молитву, яку священики читали після св.Меси разом з народом – до св.Михаїла Архангела, про його опіку над Церквою.
Архангел на ім’я Гавриїл («муж Божий» або «воїн Божий») уперше з’являється в книзі пророка Даниїла (8,16; 9,21). Його роль у тих об’явленнях була – пояснити пророкові значення видінь, які він бачив. У християнській же традиції це ангел, який приносить Добру Новину майбутній Матері Спасителя, і він же звіщає Захарії, що в нього народиться особливий для історії Ізраїлю син, який зватиметься Йоаном.
Дехто з церковних письменників вважали, що архангел Гавриїл був хранителем Святого Сімейства: з’являвся Йосифові уві сні, можливо, втішав Ісуса в Гетсиманії, звіщав Його воскресіння і вознесіння на небо. Церкви різних обрядів (майже всіх) вміщують відзначення свята Архангела Гавриїла незадовго до Благовіщення або після нього. На Заході окреме свято св.Гавриїла постало аж у Х ст. Папа Бенедикт XV підвищив 1921 року його ранг до загальноцерковного свята. А Пій ХІІ проголосив 1 квітня 1951 року св.Архангела Гавриїла покровителем телефонії, телеграфу, радіо й телебачення. Крім цього, св.Гавриїл є покровителем дипломатів, послів, філателістів і працівників пошти.
Рафаїл назвав своє ім’я у книзі Товит (12,15): «один із сімох ангелів, що завжди стоять перед Богом». У книзі Товит цей архангел прибирає людського виразу і супроводжує Товію в його мандрівці, допомагає, оберігає, виганяє демона Асмодея, виліковує сліпого батька Товії. Ім’я його – Рафа-Ель – означає «Бог зцілює».
Ангелів Бог створив безліч, але Церква заборонила називати їхні імена, виходячи з того, що чимало цих імен віруючі брали з юдейських апокрифів, а яка в апокрифа може бути достовірність. Отож синоди в Лаодикеї (361) та Римі (492 і 745) раз за разом стверджували, що називати можна лише тих ангелів, чиї імена мають підстави у Святому Письмі.


Немає коментарів:

Дописати коментар