середу, 15 лютого 2012 р.

Юрій Шевчук: Люди, не будьте рабами! Будьте особистостями



Юрій Шевчук: Люди, не будьте рабами! Будьте особистостямиШевчук: Альтернатива Путіну - російський народ
Корреспондент.net
Лідер російського гурту ДДТ Юрій Шевчук під час чату на Корреспондент.net розповів про новий тур містами України, відповів на питання, чи живий російський рок, зізнався, що хотів би записати пісню на староукраїнській мові, а також розповів, ким він себе відчуває - українцем чи росіянином.
- Що Юрій Шевчук і ДДТ готують для київської публіки?
- Ми вже приготували цей борщ, він не український, але цікаві смакові поєднання будуть. Це нова програма Иначе. Ми почали тур Росією, проїхали 25 міст, і ось з 10-го лютого почнемо працювати в Україні. Скоріше не працювати, а проживати зі своїми слухачами цю програму. Два роки ми працювали над нею. Два роки тому, в лютому я привіз кілька перших пісень, і нам з Костею Шумайловим і Льошею Федичевим захотілося перетворити ДДТ. Ми живемо в XXI столітті й хотілося б, щоб музика відповідала вітру змін сьогодення, сьогоднішнім питанням, що стоять перед нами.

Програма досить серйозна, вона має "наскрізну дію", як казав старий Станіславський. Там є головний герой - молодий чоловік 22-24 років, який проживає півтори години життя в цьому часі в цій країні і т.д. Це не просто концерт, це - рок-шоу. Приємно, що з нашими музикантами працювали чудові художники - Олексій Сай, Юрій Костенко, Андрій Федоров і ще десятка операторів, інженерів і менеджерів. І ось ми, пітерські й київські хлопці, разом створили цю програму. Ми відповідаємо за музику і слова, хлопці відповідають за візуальний ряд, який ви побачите на наших концертах у різних містах. У тих містах, де немає великих майданчиків, відповідних технічним вимогам рок-шоу, ми будемо грати програму Сольник. Вона така більш камерна, в ній є трохи джазу і якогось симфонічного мислення в аранжуваннях. В рамках туру ми відвідаємо 10 міст. Взагалі, приходьте.
- У якому стані зараз перебуває російський рок?
- У рваному якомусь, шукає, в пошуку. Розквіт російського року стався наприкінці 80-х - середині 90-х років. У російському року була маса об'єднавчих первнів, які пов'язували нас разом, і далеко не ланцюгами, ланцюги ми рвали. Я пам'ятаю рок-десант у Києві в 90-х роках, коли приїхали групи Акваріум, Аліса, Телевізор, ДДТ, ще кілька команд, і в Палаці спорту в Києві грали великий концерт. Ми були посланцями пітерського рок-клубу. Зал був повний, всі співали, потім вночі тинялися вулицями Києва. І мені було здорово. Вчора я розповідав на прес-конференції, що пам'ятаю одного міліціонера. Він стояв на вході київського Палацу спорту і раптом дістав Макарова, приставив його до скроні і з абсолютно скаженими очима каже: "Я нічого не розумію, я зараз застрелюся". Він не був готовий до тієї повної анархії і свободи. Ми його вмовили не стрілятися, він заплакав і пішов з нами разом на концерт. [Сміється - ред.] Було добре.
Раніше, на мій погляд, в музику приходили люди широкої душі, відповідні обсягу країни і тим змінам, які сталися несподівано для всіх. Нинішні молоді музиканти грають в тисячу разів точніше і краще, ніж ми у свій час, але зате у нас була ідея - якась суміш Че Гевари, Джона Леннона, Моррісона, Висоцького тощо. Ця ідея в нас клекотіла, вимагала свободи, рівності, братерства, нового мистецтва, нової культури, нової естетики!... Ми жадали нового, нового, нового. Зараз рок-музика стала більшою мірою музичною формою, а ідеологія, романтика, жага змін кінця 90-х пішли. І кожен пішов своєю дорогою. Кінчев пішов в одну сторону, БГ - на Тибет, я - в окопи. Але це нормально. Я завжди цитую Фазіля Іскандера, який добре сказав: "Міцні об'єднання тільки великої наволочі". Йти своїм шляхом природно для художника. І сьогодні рок-фестивалі, як і раніше збирають молодь, наприклад, у Петербурзі більше тисячі рок-груп. І в Україні, я думаю, не менше команд. І дай бог, щоб пісні молодій на горло ніхто не наступав.
- Як, на вашу думку, чи змінюється Україна? Як змінилася ситуація з часів Помаранчевої революції?
- Серйозні такі, глобальні питання. Все змінюється. Зараз навіть Пітер змінюється зовні, чому я не радий, бо я великий любитель старої архітектури, і Київ теж не впізнаю, більше стало хмарочосів. Всі ми змінюємося - йде дев'ятий вал глобалки. Міста-мегаполіси змінюють світ. Тому що сьогодні чоловік іде на полювання вже не в ліс зайця бити, петлі ставити, а йде до супермаркету, і дружина його теж йде в супермаркет, не сидить у печері, не чекає свого Васю або Миколу, що він там принесе. Щільність населення в містах-мегаполісах дуже велика, тому люди прагнуть свободи. Багато філософів пишуть, що сучасні демократичні рухи обумовлені урбанізацією світу. Виникає необхідність поважати свободу і простір, що йдуть поруч. Однак, слава богу, залишається в світі щось незмінне, архаїчне навіть, сімейне. Залишаються милі маленькі села, рідні місця, де ми виросли і де нам легко і добре.
Я Київ, Україну пам'ятаю ще з минулого століття. Зараз вона інша. Я не можу сказати, що краще. Можна попопсувати зараз і сказати "Київ став ще прекраснішим, дівчата ще кращим, і сало кращим, ніж в минулому столітті!" Але скажу ще раз - просто все змінюється.
- Коли, на Вашу думку, артисту пора ставити крапку?
- У артиста крапку забиває чувак, якого звуть "останній цвях в труну". Я сподіваюся, що цей чувак прийде ще не скоро.
- Підкажіть, будь ласка, чи не збираєтеся ви виступати сольно з гітарою, один на сцені, зі старими композиціями, як це було в 90-ті?
- 90-ті не повернути. Я з гітарою зараз виступаю рідко, там, куди неможливо привезти групу: у маленьких містах, які не потягнуть звук, світло, апаратуру, в лікарнях, на прикордонних заставах або десь перед служивими хлопцями. Там, де я співаю без грошей і квитків, я співаю один.
- Чи є в Росії альтернатива Путіну?
- Є. Це російський народ.
- Вас практично немає на центральних каналах Росії. Ви вважаєте це цензурою?
- Так, мене вирізали з російських каналів. Нещодавно режисер Павло Селін показав по НТВ пару коротких сюжетів з моєю участю - вирізали мене, Пашу Селіна, і головного хлопця, який відповідав за все за це. Може, бояться? Але нічого, є його величність інтернет, нормально живемо. Там, де немає інтернету, зомбоящик - серйозна пропагандистська сила. Ми зараз в Росії б'ємося за те, щоб в телевізорі були присутні різні думки. Людина повинна мати право вибирати, кого йому слухати. Сподіваюся, ми переможемо.
- Юрію, я завтра буду на Вашому концерті в Луганську. Хотілося б дізнатися, будуть тільки нові пісні чи щось із старенького?
- В сольнику, який ми будемо грати в Луганську, будуть нові та старі пісні. І я буду читати вірші, хоча народ тепер чомусь розлюбив слухати вірші. Нам здається, що це дуже душевна, камерна програма. Тож, не бійтеся, не хвилюйтеся. Приходьте і все буде добре.
- Юрію, як ви ставитеся до того, що церковна ієрархія застрягла в політиці, сріблолюбстві тощо? Як ви ставитеся до того, що ієрархи їздять на машинах за 200 тисяч доларів, носять панагії по 50 тис. гривень за рахунок пожертвувань людей, чиї пенсії становлять 800 грн? І скажіть, будь ласка, що для Вас є віра в Бога?
- Тут дві думки є. Я знайомий з молодими батюшками в Росії і тут, в Україні, викінченими безсрібниками. Наприклад, отець Микола в Іркутську, отець Олександр, отець В'ячеслав - до віри прийшли з рок-музики. Вони добре ладнають з молоддю, ходять пішки або їздять на старих Жигулях. З цими чудовими батюшками ми добре дружимо. Церква - це, перш за все, люди. А люди всі різні. Я глибоко розумію, наскільки колосальна спокуса у церковних чиновників: чортам набагато цікавіше збити з шляху людину, службовця в церкві. Однак деякі витримують спокуси. Випробування Господь дає нам під силу. Давайте молитися один за одного і боротися, щоб перейти в світ інший не салом в шоколаді.
-Часто звучить думка, що Шевчук списався й виспівався на початку 90-х. Тому зайнявся політикою, щоб нагадати про себе. Ви згодні з такою думкою?
- Списався, виспівався, спився, зкурився... Так, таку думку придумали мої опоненти. Ми відповіли, сподіваюся, гідною роботою. Альбом Иначе плюс Сольник - 28 треків за кілька років - це, по-моєму, не погано. За 2 роки тільки два тижні вийшло відпочити в селі на своїй дачі. З божою допомогою у відпустці теж вдалося написати кілька нових текстів. Загалом, приходьте на наш концерт і послухайте, як ми красиво, блискуче і геніально списалися.
Наші з вами політики вважають, що музикант повинен займатися музикою, слюсар повинен точити болти і гайки, столяр повинен пиляти, шофер - крутити баранку, священик - молитися, студент - вчитися, і ми всі не маємо ніякого права оцінювати роботу цих менеджерів від влади. Люди, не будьте рабами! Ви ж громадяни, почитайте Сократа, Цицерона, Платона. Будьте особистостями. Ми маємо право на своє волевиявлення.
- Юрію, якби в Україні люди вийшли на мітинг проти теперішньої влади, як в Москві, заспівали б Ви для українців як 4 лютого в Москві?
- Якщо б вийшли проти групи ДДТ, я б з повагою поставився до волі народу України. "Ми проти ДДТ, геть москалів!". Проти ДДТ заспівав би, наприклад, хорошу пісню Гребенщикова.
- Став би Юрій Шевчук балотуватися на пост президента РФ після падіння режиму Путіна?
- Ну, подивіться на мене: який я президент?.. Там же таке за лаштунками, що я заблукаю в цих шторах політичної сцени. Я вважав, що політика - бруд, начитався Макіавеллі в свій час. Однак політика - це велике мистецтво. Політик, повинен багато консолідувати в собі, вміти об'єднувати загальною ідеєю різних людей, бути відповідальною, раціональною людиною. Не про мене це.
Мій улюблений політик - Махатма Ганді. Ось це людина, яка без єдиної краплі крові вивів усіх англійців з Індії. Якось домігся цього Махатма Ганді, й Індія стала Індією. Зараз держава номер три. Ось Махатма Ганді - це політик. Народ наш не вірить реформаторам на шикарних машинах з мигалками.
Коли ми в Москві, Пітері, Києві стоїмо в "стаді заліза" і чекаємо, поки проїдуть ці хлопці на своїх "чорних конях з собаками", як Сорокін писав, з собачими головами на бамперах, це напружує нас всіх.
Ми росли в Радянському Союзі, у нас люди дуже відчувають соціальну нерівність. Не можна допускати таких перепадів температур між багатими і бідними, оскільки це може привести до погромів. Не погроми потрібні, а духовні революції. Для цього потрібні духовні лідери, але поки вони не виросли. Ці лідери мають з'явитися з майбутнього в блискучих тогах йдучи босоніж. А наші сьогоднішні політики - з минулого. Навіть опозиція... В Євангелії написано: "... і я буду обмивати ноги що йдуть за мною". Сьогодні нам потрібні політики іншої етики і моралі, іншої совісті, іншого стану любові в душі своїй. Поки на трибунах стоять не святі люди. А для того, щоб ці люди прийшли з майбутнього, ми повинні стати іншими, ми повинні змінитися. Якщо ми будемо чистими, то і політика буде чистою.. Не може брудний політик керувати чистим суспільством. Суспільство цього не допустить. От і все.
- Чи реально, щоб група ДДТ записала пісню українською або пісню про Україну?
- Я думаю навіть на староукраїнській записати пісню - ось буде движуха. На староросійській, на азербайджанській... багато мов гарних дуже. Нова книжка Пєлєвіна SNUFF якраз про це. Про чистоту мови. Про мову, про абсурд...
- Як ви ставитеся до вільного розповсюдження Вашої музики в інтернеті?
- Ми ставимося добре, сім'ї наші - погано. Приходиш, діти плачуть: "Тату, дай хліба". - "Сходи в інтернет, там все безкоштовно".
- Ким Ви себе відчуваєте: українцем чи росіянином? Ви б змогли переїхати в Україну на постійній основі?
- Я розмовляю російською мовою і пишу російською мовою, російська мова - моя батьківщина. І тут я відчуваю себе теж як вдома, - таке добро, тепло. Ну ми ж брати, сестри, ну що говорити?
Я Вам хочу розповісти про групу - група змінилася. Ось у зв'язку з новими художніми завданнями, прийшли нові музиканти: барабанщик Тьома Мамай, співачка Альона Романова, Роман Невелєв - бас-гітара, Антон Вишняков - тромбон. Це не означає, що я посварився зі старими музикантами ДДТ. Ні в якому разі. Михайло Чернов грає джаз, Ігор Доценко пішов у Чиж & Co, грає ритм-енд-блюз, який він любить. Ми вирішили грати трохи іншу музику і тому прийшли нові музиканти. Так сталося, але це абсолютно нормально. Упевнений, вам буде цікаво послухати новий склад ДДТ. Молоді, йоржисті хлопці, які живуть у цьому часі, знають і відчувають музику XXI століття, вони в ній народилися. З ними мені дуже приємно і цікаво працювати. "Людьми похилого віку" тепер стали Костя Шумайлов, Олексій Федічев - гітарист, і Ваня Васильєв - трубач, ну і ваш покірний слуга.
- Гурт ДДТ - це сьогодні популярна музика чи андеграунд? Чи андеграунду сьогодні взагалі вже не існує?
- Я не знаю. Раніше якось було простіше. У 80-х, коли гурти були заборонені, були чорні списки - там був і Акваріум, і Аліса, і ДДТ, і багато інших. І були офіційні ВІА, які співали по радіо і телебаченню. А ми були в повному, так би мовити, андеграунді. Потім організували ленінградський рок-клуб, куди стягнули всі рок-н-рольні революційні сили. Він славно існував. У цей час я на кілька років взагалі пішов з політики, займався лірикою, якимись своїми пошуками духовної властивості. Нас, до речі, тоді показували по ящику. А потім ми знову стали андеграундом. Важливо, мені здається, намагатися собі не зраджувати. У фільмі Тарковського герою було необхідно донести запалену свічку від одного краю порожнього басейну до іншого, щоб вона не погасла. Це дуже важливо для будь-якого художника, музиканта, поета - донести цю свічку і не заплювати її своїми нескінченними угодами з совістю. Донести її до стінки, за якою вже починається інший світ, інші простори, інакше не дійдеш.
І неважливо в андеграунді ти для когось, чи ні. Тим більше, що зараз поняття андеграунд характеризує швидше музичну форму. Це музика не для всіх. У кожного тепер свій андеграунд. І в мене він свій... [Сміється - ред.]
- Скільки коштує одна година Вашого приватного виступу?
- Ми не граємо на корпоративах. Тому й ціни за годину виступу не існує. Якщо, не доведи Господь, трапиться - ми вам відразу повідомимо. [Сміється - ред.]
- Який дохід у місяць Вам необхідний?
- Ось журнал Forbes назвав мене мільйонером, я припух просто. У мене з цієї програми боргу трохи менше тієї цифри, якою вони позначили мій статок. Я не знаю, як буду ці борги віддавати. Це дуже серйозна програма, що вимагає великих вкладень. Добре, що мої друзі, які займаються якимось бізнесом, нам допомогли. Робити сьогодні великі програми без спонсорів - це самогубство. Ми пішли на це, як ідеалісти, які розуміють, що нові великі програми необхідні для розвитку рок-музики. У цих палацах спорту, на цих полях ... якісь птахи літають, які нас радують і об'єднують ...
Наведу простий розрахунок: по Росії для палацу спорту на 4-5 тисяч глядачів собівартість нашої програми становить 1,6 млн. рублів. 1,2 млн. ми платимо за звук, світло, екрани, за трейлери. Ціна квитка безпосередньо залежить від собівартості. Чотири сотні залишається за концерт - тільки в тому випадку якщо всі квитки продані. Але це буває не завжди, самі розумієте. У гурту ДДТ зараз близько 20 осіб, у кожного сім'я. Ось і розділіть це на всіх. І податки державі ми платимо. Я вам розповідаю все докладно, тому що мені нема чого соромиться. Ми не жируємо, але і не скаржимося. Намагаємося працювати чесно.
- Юрію, виконуєте Ви пісні інших виконавців. Не на сцені, а вдома, для душі? І якщо так, то які?
- Як у новому альбомі [співає]:
"Олигархи в Куршавеле исполняют тайком комсомольские песни...". [Сміється]
Я не олігарх, я нічого вдома потай не виконую.
Український тур нам організував мій Старий Друг. Незважаючи на глобальну економічну кризу, друзі не відвертаються від нас і допомагають - на відміну від байдужих промоутерів. Адже ця програма вимагає серйозного вкладення душевних сил, що для нас ще важливіше. Старі друзі вдихають Життя в нову програму. Тому ми і в Росії намагаємося її проводити з друзями, і тоді вона і виглядає, і звучить по-особливому. Дякую вам, друзі!
- Що Ви вважаєте плагіатом і чи має право на існування сплагіачена музика?
 Дуже важливе для мене запитання, оскільки я учасник рок-групи і у нас є пісня. Деякі люди говорять що ми сплагіатили Вашу пісню Ветер. Не знаю наскільки справедливо слово "плагіат" в даному випадку, так як плагіатити автор пісні не збирався, пісня була написана під враженням від книги ДДТ. Наша спільна юність. Тому хотілося б дізнатися вашу думку.
- Мене теж іноді звинувачують у плагіаті. Сьогодні дуже просто звинуватити будь-кого, тому що всі грають ритм-енд-блюзові гармонії, квадрати, рифи і гармонійні ходи, на основі яких і будується рок-музика. Я зараз отримав претензії до пісні Церковь без крестов, що, нібито, я здер її у Патті Сміт. Пісня Церковь без крестов була записана в 1987 році, а написана ще раніше. Патті Сміт свою пісню, яка дійсно схожа на Церковь без крестов, записала в альбомі 1997 року. Пісню Рожденные в СССР я записав у серпні 1991 року, а група Pearl Jam, записала пісню зі схожою римою в 93-му. Пісню Ветер я написав у 92-му році, весь 93-й рік ми її співали, а італієць, який звинувачує мене в плагіаті, записав свій альбом у 94-му. Ми записали альбом Ветер теж у 94-му, але пісня жила вже рік. Єдина пісня, в якій я використовував риму неперевершеного Іггі Попа, - Предчувствие гражданской войны. Ця рима крутилася в моїй голові і він настільки підходила цій пісні (Предчувствие гражданской войны), що я це використав. Пісня буквально за ніч написалась. Я не думав, яка рима, чия рима. Потім вже я згадав, що це рима Іггі Попа. Ну, Іггі Поп, пробач, брате! Гаразд, буває. Нічого страшного.
- За ці роки Вам не набридла музика? Вона має властивість: перетворюватися на роботу. Не набридло Вам, якщо відверто?
- Ну як вона може набриднути? Вам снідати з ранку ще не набридло? Музика - це природний для мене стан. Я навіть меншу частину життя живу музикою. Я ще тексти пишу. А ось наші музиканти - вони живуть в особливому світі, в країні Музики ..
- Що ви думаєте про смерть, що відчуваєте при таких думках: шкода чогось, радісно чи як?
Смерть ... Є така приказка, що поет, як солдат, кожен день думає про смерть. Вона його заворожує з одного боку, з іншого боку - лякає. Смерть - це вінець всього. Це риса переходу, це дивовижна таємниця, яку всім нам належить пізнати. Це вкрай цікаво. Ви знаєте, я таку приказку придумав: чим більше Армагедону, тим більше в тебе позитиву. Чим більше людина думає про Армагедон, як про кінець світу, і про смерть, тим більше вона прагне до позитиву. Тому що сподівається, що є світло з того боку. Все-таки Смерть - це велика таємниця. Хтось з великих філософів сказав: "Я хочу помирати довго, щоб зрозуміти і повністю відчути, випробувати кожну секунду цього переходу" ... Ось сміливі слова сміливої людини. А ми хочемо швидко, щоб нічого не відчувати, відразу в дамки. Я розмірковую над цим постійно.
- В яких країнах надаєте перевагу відпочивати?
У Туреччині не був, в Єгипті не був, ніде не був. У Греції не був, в Італії не був. Я не був скрізь, де у нас не було концертів. Я не турист по життю. Відпочивати я люблю в Росії, в селі на своїй дачі. Люблю сидіти на березі озера з вудкою і ловити пічкурів.
- Як ставитеся до пародій на Вашу музику?
- Та з гумором. Якщо пародія смішна, то чому б і ні?
- Як ви ставитеся до безкоштовного скачування музики і закриття торрентів?
- Яскравий приклад - наше спілкування з Google. Вони вивісили альбом Іначе в торрентах, але не для скачування, а для прослуховування. Спасибі їм велике. У якийсь момент я звернувся до інтернет-спільноти і до наших слухачів з проханням підтримати групу і купити наш альбом, що, звичайно, допомогло б нам і нашим сім'ям розібратися з боргами. І у кожної людини є вибір - завантажити або купити альбом. Закон юридичний мимоволі перетворився на закон моральний. Мене тішить, коли люди запитують, де можна купити альбом.
- Юро, я пам'ятаю, як у 96-му році Ви на одній радіостанції в Дніпропетровську назвали безліч молодих груп, таких як Сплин, Милитари Джейн, Кирпичи ... а через пару років всі ці групи стали загальновідомі. Зможете зараз уявити молодих пітерських талантів, про які ще мало хто чув, але які можуть порвати цей світ в найближчому майбутньому?
- Так, і "стереть нас с лица земли", як співав БГ. Щойно на гастролях мені дали 20-30 дисків молодих груп. Деякі з них дуже цікаві. Ми плануємо на рок-фестивалі в Пітері представити 1-2 нові групи, які "порвуть" всіх.
- Як ви ставитеся до мемуарів, чи збираєтеся ви видати книгу своїх творів?
- Як сказав Бродський, якщо ти художник, то тобі цікаво те, над чим ти думаєш зараз. Поки, мені здається, що, якщо людина пише мемуари, то це свідчить про щось сумне. Напевно, вона себе вже не бачить у цьому і, можливо, її в цьому справжньому ніщо не тримає. Вона живе минулим. Я минуле пам'ятаю, але живу сьогоденням і майбутнім.
Ще не до мемуарів.
- Прочитайте вірш
- У січні написали нові рядки. Працюю над ними:
"Когда умрут все пчелы на земле,
И догорят свидетельства о мире,
От одиночества слегка навеселе
Сожмешь в руке последний клик в эфире.
Последний блоге-е-е-ер!"
- Побажання читачам...
- Хай живе вільний простір інтернет! Дякую всім за запитання, за інтерес, проявлений до нашої групи. Запрошую всіх на концерти. Добра вам всього найкращого! Дякую!
За матерiалами: Корреспондент.biz

Немає коментарів:

Дописати коментар